Articolul acesta are la bază modificările legislative din 2021 (completate cu cele din 2022) referitoare la sterilizarea în unitățile medicale. Ordinele nr. 1.761/2021 și nr. 854/2022 fac referire la necesitatea întocmirii inventarului instrumentarului pentru fiecare trusă (opis) și implementarea unui sistem de codificare individuală a acestora (art. 53, alin. (2)). Acest lucru este necesar pentru a asigura trasabilitatea procesului de sterilizare. Dincolo de aspectele de normare însă, această prevedere legislativă creează un cadru favorabil pentru
  • o mai bună organizare a instrumentelor în clinică
  • folosirea a mai puține ambalaje și, implicit, etichete cu indicatori chimici
  • păstrarea în condiții de siguranță a instrumentelor în clinică.
instrumente-individual-sau-caseta
Să vedem cum este posibil acest lucru. Am discutat cu mai mulți medici și mi-au spus că felul în care sunt organizate instrumentele este unul... dezorganizat. În sensul în care instrumentele sunt procesate individual, și sunt ambalate câte un instrument pe fiecare pungă. Asta înseamnă
  • Mai multe pungi/mai multă rolă consumată pentru ambalarea instrumentelor
  • Mai mulți indicatori chimici folosiți (câte unul pentru fiecare instrument ambalat)
  • Mai multe deșeuri medicale
  • Mai mult timp irosit atât la împachetat, cât și la despachetat
  • Mai mult spațiu irosit în sterilizator și în zona de depozitare
  • Risc crescut de înțepături, tăieri sau scăpare a instrumentelor la manipulare.
instrumente-ambalate-individual-in-pungi

Ce se întâmplă, însă, în cazul în care organizăm instrumentarul pe intervenții? Medicii și asistentele știu cu o precizie destul de mare care vor fi instrumentele folosite la intervențiile specifice. În cea mai mare parte a timpului, instrumentele sunt unele și aceleași, pentru că medicii respectă anumite protocoale în intervenții. Sunt, desigur, și cazuri în care veți avea nevoie de ceva neprevăzut. Pentru majoritatea intervențiilor însă, este mult mai bine pentru fiecare dintre cei implicați în actul medical ca instrumentele să fie organizate și codificate, astfel încât:
  • Să asigurați un act medical plăcut, cu grijă față de pacient
  • Locul ocupat de instrumente să fie cât mai mic
  • Instrumentele să fie organizate corect, consecutiv, pentru fiecare intervenție în parte
  • Să alocați mai puțin timp ambalării și desfacerii ambalajului
  • Să aveți disponibil mai mult loc în autoclav pentru sterilizare
  • Să alocați mai puțin spațiu în depozitare pentru același număr de instrumente
  • Să reduceți numărul de deșeuri pe care le produceți etc.

O dată cu instalarea în mai multe clinici a sistemelor de asigurare a trasabilității sterilizării, am ajutat medicii și asistentele să își organizeze mai bine instrumentele. Modificările legislative au venit cu necesitatea unei schimbări care nu a fost acceptată facil de la început, dar acum medicii ne spun că organizarea pe coduri/truse le face viața mai ușoară. Dacă înainte asistentele aduceau la unit zeci de punguțe cu instrumente ambalate individual, acum este suficientă o singură trusă, pentru că medicul știe ce urmează să facă. Din 5-10 punguțe individuale pentru o intervenție chirurgicală, acum medicul are o singură casetă cu toate instrumentele chirurgicale uzuale. Din 10 punguțe individuale pentru endo, acum medicul are un singur kit: kit endodonție. Etc.
instrumente-chirurgie-ambalate-caseta
Organizarea instrumentelor pe kituri și menținerea lor în casete dedicate fiecărei intervenții permite crearea unui flux de lucru eficient în clinică, plecând de la zona de sterilizare și până la oferirea unui act medical la cea mai înalte calitate. Cel mai greu lucru pe care îl aveți de făcut ;) este să alocați un anumit timp pentru organizarea instrumentelor și definirea seturilor. Setul 1 se numește ABC și conține instrumentele X, Y,Z. Setul 2 se numește ... și conține instrumentele ... O dată definite trusele, asistentele vor urmări să respecte de fiecare dată componența truselor. Acest lucru va contribui la creșterea nivelului de satisfacție a muncii. Instrumentele vor fi organizate și astfel vor fi protejate în timpul transportului și manevrării. În același timp, și asistentele care manevrează instrumentele vor fi protejate, pentru că toate etapele: folosire, transport, decontaminare, sterilizare, depozitare vor fi făcute cu manevrarea la minimum a instrumentelor.

Per total, organizarea pe coduri/kituri de intervenție contribuie la creșterea eficienței în clinică, asigurând conformarea cu cerințele legislative, organizare eficace, protecția instrumentelor și a personalului și standardizarea operațiunilor.

instrumente-khoury-ambalate-caseta
Pentru mai multe detalii despre
  • modificările legislative și aplicarea lor în practică
  • asigurarea trasabilității sterilizării și
  • codificarea instrumentelor pe truse/instrumente
vă rugăm să ne contactați.